روش‌های سرمایه گذاری یا انواع سرمایه گذاری را می‌توان براساس فاکتورهای مختلفی که مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده، به چندین بخش تقسیم کرد. به طوری که نهایتا افراد می‌توانند حداقل به یکی از این روش‌ها سرمایه‌گذاری کنند. ما در این مقاله به مهم‌ترین مدل‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم.

احتمالا برای شما هم بارها سوال پیش آمده که بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری چیست است؟ اما قبل از آن بهتر است بدانیم که اساسا سرمایه‌گذاری چیست و انواع سرمایه‌گذاری به چه صورت است؟
با شنیدن واژه سرمایه‌گذاری هر کدام از ما یک موضوع خاص در ذهنمان تداعی پیدا می‌کند. برخی از ما تالار شیشه‌ای بورس را به یاد می‌آوریم و برخی دیگر احتمالا به فکر نوسانات عجیب‌ و غریب بازار ارز و طلا در سالیان اخیر خواهیم افتاد. اما به راستی سرمایه‌گذاری چیست؟
یکی از تعاریفی که در این خصوص ارائه می‌شود، سرمایه‌گذاری (investment) را ارزش از دست رفته در زمان حاضر برای به دست آوردن ارزش بیشتر در زمان آینده می‌داند.
یعنی سرمایه‌گذار به جای آنکه سرمایه خود را در زمان حاضر صرف امور مشخص کرده و از آن منفعت ببرد، تلاش می‌کند تا با قرار دادن آن در حوزه‌ای خاص، به ارزش بیشتری در زمان آینده برسد.
در تعریف دیگری، سرمایه‌گذاری به این معنا بوده که افراد منابع مالی و پس‌انداز خود را در جایی به کار گیرند که بعد از مدتی هم اصل منابع را داشته باشند و هم به سود مشخصی برسند.

سرمایه‌گذاری را نباید با بسیاری از فعالیت‌های دلالی یا موارد مشابه آن اشتباه گرفت. بسیاری از افرادی که به دنبال نوسان‌گیری از بازارهای مختلف ارز، خودرو، مسکن، طلا و سایر بازارها هستند، اساسا سرمایه‌گذار نیستند.

از طرفی، نباید انواع سرمایه‌گذاری را نیز با خرید یک کالا یا محصول یکی دانست. مگر آنکه خرید آن کالا به نحوی باشد که بعد از مدتی، شما بتوانید سود خوبی به دست آورید.

با این حال، سرمایه‌گذاری به هر نحوی که باشد، سرمایه‌گذار در آن به دنبال به دست آوردن سود است. در نهایت می‌توان سرمایه‌گذاری را هر فعالیت اقتصادی دانست که بابت آن افراد می‌توانند علاوه بر حفظ دارایی خود در برابر تورم و جهش قیمت‌ها، به سود و منافع بیشتری دست پیدا کنند.

با انواع مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری آشنا شویم

انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری با توجه به برخی فاکتورها مانند میزان دانش سرمایه‌گذاران، زمان سرمایه‌گذاری، بازدهی آن و برخی پارامترهای دیگر به چندین مورد تقسیم‌بندی می‌شوند.

با این حال، راه‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری متفاوت از این موضوع است. بدین معنی که هر کدام از مدل‌ها می‌توانند چندین روش مختلف سرمایه‌گذاری را در بر بگیرند.

انواع سرمایه گذاری:

نواع روش‌ها و راه‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

در قسمت قبل به انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری اشاره کردیم و توضیح دادیم که این مدل‌ها متفاوت از روش‌های سرمایه‌گذاری هستند. روش‌های بسیار متعددی در این زمینه وجود دارد که ما در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

برخی از این روش‌ها مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم هستند. همچنین به لحاظ فاکتور زمان نیز انواع سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه مدت در این روش‌ها مشاهده می‌شود.

بنابراین انتخاب یکی از این روش‌ها، منوط به در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل زمان، میزان دانش و تخصص افراد و برخی فاکتورهای دیگر است. لازم به ذکر است که علاوه بر دسته‌بندی زیر، معمولا دسته‌بندی‌های دیگری نیز در این خصوص صورت می‌گیرد.

انواع راه های سرمایه گذاری:

ما در این مقاله به مباحث مهمی در خصوص کلیات سرمایه‌گذاری، انواع سرمایه‌گذاری، روش‌های سرمایه‌گذاری و جزئیات مربوط به آنها اشاره کردیم. با این حال باید دقت کنید که ورود به دنیای پیچیده سرمایه‌گذاری بدون دانش و اطلاعات تخصصی، کار پرریسکی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *